پیش نمایش Beyond:Two Souls

پیش نمایش Beyond:Two Souls

 

 

در آن سو چه چیزی منتظر ما است؟ آیا مرگ به معنی پایان است؟ ما به کجا خواهیم رفت؟ سوالی که هیچ کسی جز مرگ پاسخ آن را نمی داند، این است که دنیا ماورای این هستی چیست؟ همانطور که عطار نیشابوری حکایت پروانه ها را در جستجوی حقیقت جهان دیگر روایت می کند و تنها پروانه ای که به آتش شمع نزدیک می شود و با مرگ خود پرده از راز برمی دارد، این راز هم جز تجربه کردن برملا نخواهد شد. داستان Beyond: Two Souls در مورد همین موضوع است. جودی هولمز (Judy Holmes) دختر جوانی است که احساس می کند حضوری ماوراء الطبیعه در اطراف او است. او حس می کند که این حضور در حقیقت یک رابط بین این دنیا و آخرت است.

داستان Beyond پانزده سال از زندگی جودی را پوشش می دهد و به قول دیوید کیج (David Cage)، ما در خوشی ها و روزهای سخت او هستیم و با او بزرگ می شویم. دمویی که در E3 امسال به مطبوعات نشان داده شد، یکی از مراحل Beyond را نشان می دهد و ما با مکانیزم و داستان این بازی آشنا می شویم. نمایش بازی از داخل یک قطار شروع می شود. جودی شخصیت اصلی بازی، کاپشن پوشیده و کلاهی به سر دارد. او تنها در گوشه ای از صندلی قطار نشسته، اما ما کنترل او را در دست نداریم. ما در حقیقت در نقش یک روح را بازی می کنیم. می توانیم خیلی سبک در محیط حرکت کنیم و بدون اینکه مردم متوجه ما شوند، به آن ها نگاه کنیم. یک رد سفید بین ما و جودی هست که نشان می دهد جودی کجا قرار دارد.

اگر در بازی گم شدیم، با استفاده از این رد می توانیم به راحتی جودی را پیدا کنیم. مردی در صندلی جلو نشسته، لیوان قهوه او در کنار دستش قرار دارد و می توانیم لیوان او را به زمین بریزیم. از آنجایی که ما یک روح هستیم، مرد گیج شده و فکر می کند که حرکت قطار باعث ریختن قهوه شده است. در کنار او، زنی مشغول مطالعه یک مجله است. می توانیم مجله او را طی یک حرکت سریع گرفته و به طرفی دیگر پرت کنیم. پیش جودی برمی گردیم و آب معدنی او را به سمت دیگری پرت می کنیم. جودی خیلی آرام می گوید این کار را نکنیم و آب را سر جایش می گذارد. بیشتر او را اذیت می کنیم و به او ضربه می زنیم. جودی می گوید که چند وقت است نخوابیده و خسته است.

پس از اذیت کردن یک مرد دیگر، قطار به یک ایستگاه می رسد که تعداد زیادی ماشین پلیس آنجا منتظر هستند و قطار توقف می کند. با روح به بیرون می رویم و بالای سر پلیس ها می چرخیم. اگر خیلی از جودی دور شویم، صفحه مات می شود و دیگر نمی توانیم جلوتر برویم. پس باید همیشه به جودی نزدیک باشیم. اگر نزدیک سگ پلیس شوید، از آنجایی که حیوانات حس قوی ای دارند او متوجه یک موضوع غیر عادی در اطرافش می شود. فضا بارانی است و جلوه باران بسیار زیبا نمایش داده می شود. در Heavy Rain هم ما شاهد باران واقعی و اثر آن بر آدم ها و محیط بودیم و در این بازی هم، چنین موضوعی بهتر از قبل وجود دارد و شما می توانید قطرات باران را روی هوا نگاه کنید که به زمین می خورند و جاری می شوند و یا از لباس پلیس ها پایین آمده و آن ها را خیس می کند. چند پلیس وارد قطار می شوند و پس از آن درها بسته شده و قطار ایستگاه را ترک می کند.

پلیس ها به نظر به دنبال شخص خاصی می گردند. آن ها وارد کابین شده و از مسافرین می خواهند که کارت شناسایی خود را نجات دهند. آن ها به جودی نزدیک می شوند، او خواب است و ما باید به شکلی او را از حضور پلیس ها آگاه کنیم. همان آب معدنی را پرت می کنیم و اینبار جودی متوجه پلیس ها می شود. دکمه ها دقیقاً همانند Heavy Rain روی تصویر ظاهر می شوند و ما حالا کنترل جودی را به دست می گیریم. بلند می شویم و در حالیکه قصد فرار داریم، پلیس عکس جودی را به همراه دارد و متوجه می شویم که آن ها به دنبال جودی بوده اند. تعقیب و گریز آغاز می شود. باید بسیار سریع حرکت کنیم. درهای کابین ها را باز کنیم و با سرعت بدویم.

اگر دیر عمل کنید و پلیس به شما برسد، دستگیر می شوید و مرحله به شکلی دیگر ادامه پیدا می کند (همان دموی نشان داده شده در کنفرانس Sony). دکمه زنی ها و نحوه حرکت و کلیت گیم پلی کاملاً شبیه به Heavy Rain کار شده و بسیار هیجانی و پر تحرک هستند. اگر کاری را اشتباه انجام دهید، جودی دچار دردسر می شود. در هنگام فرار، یک پلیس به ما می رسد و در حالیکه جودی را گرفته، باید کنترلر را تکان دهیم و با استفاده از SixAxis فرار کنیم. طی این درگیری، کاپشن جودی از تن او درمی آید و او اکنون با یک پیراهن است. پلیس دیگری با جودی روبرو می شود، ولی جودی به خوبی از پس او برمی آید و ما متوجه می شویم که او با فنون رزمی هم آشنا است. جودی وارد یک دستشویی می شود و بالای سر او یک دریچه است.

در حالیکه سعی در بازکردن آن دارد، دریچه خیلی محکم است و او نمی تواند آن را باز کند. برای همین ما به روح تبدیل می شویم و با قدرت او دریچه را از جا می کنیم. حال به سقف قطار می رویم و در حالیکه قطار با سرعت حرکت می کند، در جهت خلاف باد پیش می رویم، پلیس ها از همه طرف به سمت ما می آیند و جودی هم به خوبی به حساب آن ها می رسد. گرافیک Beyond در این صحنه خیره کننده است. موج قطرات باران به سمت شخصیت ها حرکت می کنند و روی سقف شناور هستند. همه خیس شده اند و موهای خیس جودی خیلی زیبا در جهت وزش باد حرکت می کند. در حالیکه سه پلیس جودی را محاصره کرده اند، او همانند جیسون بورن (Jason Bourne) آن ها را می زند.

تعداد پلیس ها زیاد می شود و به نظر مقابله با آن ها غیر ممکن است. ناگهان جودی از قطار می پرد و یک هاله عجیب دور او ظاهر می شود و سالم به زمین می رسد. در جنگلی تاریک به هوش می آییم. جزئیات جنگل بسیار بالا و اتمسفر آن تاریک و خوفناک است. سراشیبی شدیدی روبروی جودی است و او با سرعت شروع به دویدن می کند، در حالیکه باید سریع حرکت کنید، باید مواظب برخورد با درخت ها هم باشید و به سرعت از آن ها جاخالی دهید. صدای سگ ها به گوش می رسد و در حالیکه نور هلیکوپتر پلیس ما را دنبال می کند، باید به سرعت فرار کنیم. در ادامه، جودی به زمین می خورد و سگ ها او را محاصره می کنند. او یک تکه چوب برمی دارد و مبارزه با سگ ها شروع می شود.

پس از یک نبرد سنگین و سخت با سگ ها و کتک زدن آن ها، سگ ها پا به فرار می گذارند. در ادامه، با بالا رفتن از صخره ها پلیس های پایین را جا می گذاریم. طی این صحنه، ما صورت جودی را از نزدیک می بینیم که کیفیت بسیار بالایی دارد. زخم روی صورت او خیلی واقعی است، چشم هایش بسیار طبیعی حرکت می کنند و رطوبت باران را روی پوست او می توان دید. کمی جلوتر به یک جاده می رسیم که پلیس ها در آنجا مشغول نگهبانی هستند. کنترل را به روح تغییر می دهیم و وارد ذهن یکی از پلیس ها می شویم و کنترل او را به دست می گیریم. در Beyond شما می توانید کنترل بیشتر شخصیت های حاضر در صحنه را به دست بگیرید و با استفاده از آن ها کارهای مختلفی انجام دهید.

مثلاً می توانستید در بخش قبلی، وارد ذهن یکی از مسافرین قطار شوید و مرحله را به شکلی دیگر پیش ببرید. با استفاده از پلیس، وارد ماشین می شویم و ماشین را به اطراف می زنیم. دو پلیس دیگر که حواسشان به این موضوع پرت شده پشت سر را نگاه نمی کنند و ما با استفاده از جودی سوار یک موتور سیکلت می شویم و از آنجا فرار می کنیم. در Heavy Rain شما کنترل وسایل نقلیه را بر عهده نداشتید. البته می توانستید با دکمه زنی بخش سینمایی آن را کنترل کنید، ولی در Beyond کنترل کامل موتور در جاده به دست شما است. نورپردازی بسیار زیبا است و نور چراغ موتور در شب بارانی به خوبی بر درخت ها می افتد و جاده را روشن می کند.

کمی جلوتر، یک ایست-بازرسی است. جودی موتور را متوقف می کند و در حالیکه چشمانش سفید می شوند، به آن سمت حرکت می کند. همان هاله عجیب قبل دور موتور ظاهر می شود و در حالیکه پلیس ها به سمت او شلیک می کنند، هیچ یک از گلوله ها به او نمی خورد. قدرت این انرژی آنقدر بالا است که ناگهان یک ماشین پلیس را هم به هوا پرت می کند. با موتور سیکلت به یک شهر کوچک می رسیم. پلیسی به لاستیک موتور شلیک می کند و جودی به زمین می خورد. در حالیکه پلیس ها او را محاصره کرده اند، او با پاهای زخمی و خونین به پشت یک ماشین پناه می برد. حالا وقت کمی تفریح کردن است و ما کنترل روح را به دست می گیریم.

می توانید هر بلایی را که خواستید بر سر پلیس ها بیاورید. روح کنترل یک تک تیرانداز را در پشت بام به دست می گیرد و با استفاده از آن دو پلیس را در خیابان می کشیم. در حالیکه هم تیمی او در کنار وی متوجه این کار می شود، اسلحه خود را به سمت او می آورد و هر دوی آن ها به هم شلیک می کنند و می میرند. کنترل یکی از پلیس های خیابان را در دست می گیریم و دو نفر از هم تیمی های او را می کشیم و سپس اسلحه را روی سر خود وی می گذاریم و کاری می کنیم که خودکشی کند. روح اینبار کار موثرتری می کند و وارد ذهن یک پلیس شده و نارنجکی را به پمپ بنزین روبرو پرت می کند. موج انفجار، ماشین ها را از زمین بلند می کند و چند پلیس را به آتش می کشد.

پس از آن وارد ذهن راننده پلیس می شویم و با استفاده از ماشین به داخل یک ساختان می رویم و باعث یک انفجار دیگر می شویم. قدرت روح خیلی بیشتر از حد معمول است. می توانید با استفاده از او یک ساعت بزرگ را با ساختمان آن نابود کنید و بر سر پلیس ها بریزید. جودی به سرعت به سمت یک تئاتر فرار می کند و در حالیکه سعی می کند تا در آنجا را باز کند، باید با استفاده کمک روح در را برای او باز کنیم. با استفاده از روح دوباره به بیرون می رویم و اینبار کنترل خلبان پلیس را به دست می گیریم و هلیکوپتر را به زمین می زنیم. در حالیکه تمام پلیس ها، به غیر از رئیس آن ها مرده اند، جودی بالای سر او می رود و به پلیس می گوید: “منو تنها بذارید، وگرنه دفعه بعد همه رو می کشم.” نمایش بازی در همینجا به پایان می رسد و ما شاهد یک بازی بسیار زیبای دیگر از دیوید کیج و تیم Quantic Dream هستیم. Beyond خیلی شبیه به Fahrenheit است و نکات مثبت و احساسات Heavy Rain را هم به همراه دارد و البته همانند اولین بازی کیج یعنی Omikron: Nomad Soul هم هست. منتظر عرضه این بازی در سال ۲۰۱۳ باشید.

 

سبک: Adventure/Third-Person/Modern
سازنده: Quantic Dream
ناشر: SCEA
پلتفرم: ps3
منبع:پردیس گیم